Kaksijakoinen

25.06.2025

Ajatukseni uudesta blogikirjoituksesta lähti minun oman kokemuksen perusteella kustannus toimintaan. Olemme löytäneet hyvän tuotteen. Siis laadukkaan yhteistyökumppanin, joka painaa meidän kirjat. Kirjan laatu on hyvä, meitä kuunnellaan ja meitä opetetaan. Olemme todella tyytyväisiä. Toinen meidän kumppaneista on Amazon.com ja heidän laatunsa ei ole vakuuttanut meitä ollenkaan. Esimerkiksi lastenkirjoissa kannen laatu oli osassa kirjoja heikko. Ei ole hyvä, jos näin menee myös asiakkaalle. Värit eivät olleet sitä, mitä värien pitäisi olla. 

Hyvää ja halpaa ei ole vielä keksitty!

Meidän ongelmat ovat englanninkielisten versioiden painatuksessa ja tasaisessa laadussa. Olemme muutamia kirjoja tilanneet meidän varastoon ja painetuissa kirjoissa on ollut liikaa virheitä. Se ei voi olla enää huonoa tuuria, että melkein joka toisessa kirjassa on ollut jotain ongelmaa. Englanninkieliset pokkarit on siistin näköisiä ja oikein mukavan kokoisia kirjoja käteen. Pitää miettiä jatkossa tuleeko suomenkielisistä kirjoista pokkari versiot. 

Mennään taas otsikkoon, mistä minun fiilikseni johtuu, että kaksijakoiset tunnelmat? Tuote on hyvä, tuote on laadukas, ihmiset näkee mainoksia, tuote saa hieman kehujakin, mutta silti tuotteen myynti voisi olla vieläkin parempaa. Jos ollaan realistisia, niin meidän omat resurssit riittävät hyvin tämänhetkiseen tilauskantaan.. Silti mietin, miten saisi kaikista tehokkaimman markkinointimuodon käyttöön. Perinteisen puskaradion. Se olisi mukavaa, kun ihmiset kertoisivat kokemastaan palvelusta tai tuotteesta toiselle ihmiselle. Näin myös myyntiä saisi lisättyä. Se harmittaa kun ei olla saatu vielä omaa aluetta eli Pohjois-savoa meidän kirjojen veturiksi. 

Monopolin varjossa!

Mitä ihmettä? Voiko olla totta, että meilläkin on? Nämä ovat kysymyksiä, mitkä herättävät itsessäni syviä tunteita. Tapahtuuko lobbausta esimerkiksi eri tahojen hankintarenkaisiin? Värvätäänkö ihmisiä piilomainontaan? Estävätkö isot kustantajat laillisesti pienempien kustantamoiden kasvun? 

Onko kuluttajalle enää väliä tuotteen laadusta? Monia asioita mietittävänä. Siksi ihmettelenkin miksi tiettyihin paikkoihin, ei saa tuotetta myytyä. Tai tuote ei saa hyllypaikkaa. Isot kirjoja myyvät marketit, kirjakaupat ottavat kirjat verkkokauppojen listoille, mutta kirja on hankalampi saada eri kauppojen hyllyille, koska ostot on keskitetty. Jos meillä olisi iso markkinointi budjetti, niin ongelmaa ei olisi. Pelaamme pienillä panoksilla. 

Mitäs jos minä olisinkin toimittaja ja jos olisin hieman nuorempi ja jos minulla olisi hieman aikaa, niin tutkisin kaikki nämä omat syytökset ja vihjailut. Tämä ala on valitettavasti pahoin ryvettynyt. Vai onko tämä vain katkeran myyntitykin tilitys?

Hyvä esimerkki oli kirjailijaliitto, kuinka sen jäseneksi voi päästä? Tai kustantajaliitto ;) naurattaa, kaikessa lypsetään sitä köyhää kirjailijaa tai pientä yritystä. Miten voi päästä sanomalehtien palstoille? No ei mitenkään, kun nekin kuuluvat tähän samaan monopoliin tai kartelliin. Mikä lie oikea muoto tai sanankäänne. Vanha sanonta pitää paikkansa. Raha menee rahan luo!

Positiivista

Olen kuitenkin kaikesta huolimatta positiivisella mielellä tästä meidän kustannustoiminnasta. Jokainen päivä meidän kirjat saa näkyvyytää jossain. Saamme enemmän sanoja paperille, koska te lukijat saatte meidän mielikuvituksen lentämään. Me teemme näitä kirjoja teitä varten. Teidän iloksi. Me taistelemme rakkaudesta kirjoihin periaatteella, että lukutaito pysyisi edes kohtalaisella tasolla. Se on meidän kehittymisen ja osaamisen ehto. Meidän tehtävänä on saada ihmiset pois älylaitteiden ääreltä lukemaan. Ruokkimaan omaa mielikuvitusta. Meillä on Himo kirjoittaa ja myös lukea paljon. Kiitos sinulle, joka luet. 

-Marko-